Fikapaus mot depp
Kvinnor som dricker mycket kaffe löper mindre risk att drabbas av depression. Det visar en studie från Harvard.
Nu får alla kaffefantaster vatten – eller borde man säga bönor – på sin kvarn. Forskare vid Harvard school of public health i Boston, USA, har upptäckt att kvinnor som dricker mycket kaffe löper mindre risk att drabbas av depression.
Under 24 års tid lät de 50 000 kvinnor svara på frågor om sin konsumtion av kaffe och andra koffeindrycker. Uppgifterna sattes sedan i relation till antalet diagnoser av klinisk depression. Det visade sig att de kvinnor som drack två till tre koppar kaffe om dagen löpte 15 procent mindre risk att drabbas av sjukdomen än de som drack högst en kopp i veckan. För dem som konsumerade minst fyra koppar per dag var sannolikheten 20 procent lägre. Koffeinfritt kaffe tycktes däremot inte påverka depressionsrisken.
Forskarna påpekar att observationerna inte kan ses som bevis, och efterfrågar fler undersökningar som kan bekräfta resultaten.




Kommentarer
Skriv egen kommentar