Vänd barnvagnen rätt!

Framåtvända barnvagnar irriterar psykologen och författaren Jenny Jägerfeld. Nu vet hon varför.

Jenny Jägerfeld vill helst se sitt barn i ansiktet när de är ute och går. Foto: Andreas Lind.

KRÖNIKA. När jag var ute och gick med min yngsta dotter i barnvagn för en tid sedan kom plötsligt en äldre dam förbisusande på cykel och ropade:
– Det är bra, mycket bra! Så ska dom sitta!

Först förstod jag inte vad hon menade, men sedan insåg jag att hon syftade på att min drygt ett och ett halvtåriga dotter satt med ansiktet vänt mot mig i barnvagnen. När människor från den så kallade äldre generationen ger mig uppfostringsråd brukar jag generellt stelna till. Vi har sällan samma idéer om vad som är bra och dåligt för barn. Men i fallet om riktning på barnvagnar håller jag helt med. Faktum är att jag länge har stört mig på den barnvagnstrend med framåtvända vagnar som är förhärskande. Den trend som innebär att små spädbarn måste titta på bilar, neonskyltar, hundar, träd och okända människor i stället för att betrakta det de är mest intresserade av, nämligen sina egna föräldrar. Länge var min irritation mer intuitiv och ganska oartikulerad, det fanns inte så mycket faktisk information om för- och nackdelarna med olika vagnstyper, mest åsikter.

"Framåtvända vagnar påverkar barns utveckling negativt inom en rad områden"

Nu är inte känslan vag eller intuitiv längre utan helt uttalad. Nu har jag äntligen läst den skotska psykologiprofessorn Suzanne Zeedyks studie som handlar om skillnaden mellan framåtvända och bakåtvända vagnar. Den visar att framåtvända vagnar påverkar barns utveckling negativt inom en rad olika områden: språkligt, socialt, kognitivt, emotionellt och till och med neurologiskt. Det innebär att föräldrar talar hälften så mycket med sina barn samt att barnens joller minskar med en tredjedel. Detta är relevant eftersom barns språk utvecklas mer ju mer vi talar med dem. Både barn och föräldrar skrattar dessutom mindre och barnets hjärtfrekvens är högre vilket indikerar en högre stressnivå. Barnen har också svårare att komma till ro och somna i en sådan vagn.

Det är oerhört många aspekter att ta hänsyn till när man ska köpa barnvagn: den ska vara säker, smidig, lätt att fälla ihop, ha bra fjädring, rymlig varukorg och så vidare. Men vi glömmer den viktigaste aspekten: hur barnet i barnvagnen har det.

Spädbarn föds med hjärnor som redan är inställda på och beroende av sociala svar från andra människor. Varje stund som ett barn kan interagera med en vuxen är värdefull. En förälders positiva ansiktsuttryck är ett av de mest viktiga stimuli för tillväxten av de delar av hjärnan som styr den sociala utvecklingen. Och vid varje tillfälle som en baby har behov av ett kommunikativt svar från sin förälder, men inte får det, så uppstår stress hos barnet. Om sådan stress ofta uppstår så blir det skadligt för spädbarnets utveckling, neurologiskt, fysiologiskt och psykologiskt.

Min yngsta dotter har precis börjat visa att hon vill titta framåt i stället för på mig och givetvis ska hon få göra det då. Men jag som förälder måste fortsätta hjälpa henne att hantera intrycken, prata med henne och stanna upp ibland. Och när jag ser föräldrar som går runt med framåtvända vagnar, solglasögon och musik i öronen, helt avstängda från all kontakt med sina barn, är jag mycket nära att bli en lika påfrestande moralkärring i uppfostringsfrågor som de jag själv irriterar mig på.

Jenny Jägerfeld är legitimerad psykolog och författare. Den här krönikan publicerades först i Modern Psykologi 5/2011.


Mer i samma ämne
Krönika
Taggar
Barnvagnar
Spädbarn


Fakta

Kommentarer

Skriv egen kommentar
Camilla Nilsson 2012-04-24 17:45
Min son vill se allt annat än mig, jag är inte alls rolig. Jag förstår honom faktiskt, haha ;) Jag var likadan. Inte fan ville jag stirra på tråkiga morsan. Ville hellre se världen, precis som han och han vet att jag är bakom och kör vagnen. Så jag tycker det är upp till barnet, vad barnet visar. Är det moget för att vända framåt, gör det. Om inte, gör inte det. Var inte egoistisk och gör det som känns bäst för dig.
Elisa 2012-01-25 09:12
Skärma sig från sina barn?

Snarare ge dom den trygga grunden till att vara nyfikna utåt, söka kunskap och våga tro på sig själv iom. att undersöka sin omvärld.
Jobbig studie som jag bara håller med i en liten procent av endast..
Min son satt framåtvänd sedan 5 månaders ålder då han BARA ville se världen , ingenting annat. Han VISSTE att jag som förälder är alltid med som den trygga grund, därför vågade han söka sig mer utåt, där det händer mer, mer att titta på. Har ju liksom glott in mitt ansikte i 5 månader sen födseln... o som sagt, tröttnat fort och har i samma stund fått upp sin nyfikenhet för omvärlden.


Jag har främjat hans nyfikenhet hela tiden, idag är han 11 månader och världens gladaste och också modigaste killen, tålig och trygg. Hans vagn har varit vänd lite hur som, beroende på. Men han har hela tiden varit jätteglad, pratat, låtit, integrerat tillsammans med oss trygga vuxna i hans värld.
(Eva)
Vette tusan om det är föräldern en ettåring vill sitta o studera på nära håll ? Har man inte fått den tryggheten under månaderna innan då alltså och måste ha den närheten och uppsynen?
En ettåring är ju redo för förskola i den åldern, och som sagt... nyfikenhet, röra på sig, testa smaka, allt tillsammans med trygga individer. Snackar vi om en 1 månaders så är jag med ;)

Nej, jobbig studie ! Jag har hela tiden gjort som min son har mått bäst av, stängt av alla råd utifrån från uppstudsiga "vet bäst för jag har uppfostrat fyra barn" Dessutom så är föräldern expert på sitt barn.
Ska bli kul o se nästa generations "syn" på detta, då jag är ung förälder.
Framåtvända vagnar- när barnet tillåter- främjar på ett positivt sätt genom att upptäcka världen tillsammans med oss !
Lisa 2012-01-20 10:45
Håller helt med! Jag retar mig som tusan på de där bortvända vagnarna. Är det en trend? Varför vill man hålla barnet ifrån sig? Bort, bort. Amningen ifrågasätts, barnet ska inte ligga i föräldrarnas säng. Mamma, pappa tittar bort, bort mot skärmen, bort mot telefonen. Bort, bort. Vill också framföra en annan, mer praktisk synpunkt: När barnet sitter framåt i vagnen exponeras det för vintervinden. Vänd mot föräldern, i motvind, skyddar vagnen, i medvind skyddar föräldern.
Emma 2012-01-13 11:20
I sak håller jag med, jag tror att de allra flesta barn sitter bäst mot föräldern och det är som du säger viktigt att man fortsätter att vara en samtalspartner och medpromenerare även när man vänder vagnen framåt. Dock är studien du refererar till inte speciellt välgjord med avseende på just barnvagshållets påverkan. kan ju vara bra att vara medveten om så att dina goda idéer kan diskuteras ändå. Och man kan verkligen hoppas på en diskussion om föräldrars närvaro med barnen i lägen när det finns så många disktraktionsfaktorer.
Greta 2012-01-11 13:54
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektisk-tid-for-barnens-hjarnor_225983.svd
Stolt mormor 2012-01-03 15:27
En självklarhet som absolut är värt varje påpekande. Mycket bra att du tar upp det. Men en detalj stör mig. Har du möjligen några generella synpunkter på, säg, nittonåriga mammors föräldrakompetens? Du skulle väl själv rent biologiskt sett kunna vara mamma till en sådan? Då är det plötsligt du som representerar "den äldre generationen", vars kommentarer de yngre kvinnorna stelnar till inför. Med denna förhoppningsvis lite omskakande passning vill jag påminna om att det är klokt att hantera idéer som just idéer och inte oreflekterat värdera dem utifrån det födelseår som upphovskvinnan/mannen råkar ha.
Gunnar Parment 2012-01-02 12:23
När håller med helt. Jag trodde först jag hade något att invända mot, men det tog du också upp. De barnvagnar vi haft har gått snabbt och enkelt att vända insatsen så det passar barnets utveckling.
Johan 2012-01-02 12:22
Hej, du råkade blanda ihop det.

"Den visar att framåtvända vagnar påverkar barns utveckling negativt inom en rad olika områden: språkligt, socialt, kognitivt, emotionellt och till och med neurologiskt. Det innebär att föräldrar talar hälften så mycket med sina barn samt att barnens joller minskar med en tredjedel."

Zeedyks studie visar att föräldrar talar hälften så mycket med barnet, och sen ramar hon in det genom att peka på att barn-förälder interaktion är del i barns utveckling språkligt, socialt, kognitivt, emotionellt och neurologiskt. Men det har hon inte studerat.
Eva 2012-01-02 11:04
Du tänker rätt och man undrar varför så många vill skärma av sina barn från sig själva - är de så stressade att de inte orkar engagera sig? Det är föräldern en ettåring vill vara nära och se!



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiotvå med siffror i fältet här

Populära böcker